کد مطلب:234497 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:199

غذاهای ناسازگار
علم شیمی از فعل و انفعالات مواد و تركیب آنها و از اثر شیمیایی آنها بحث می كند و چنین استدلال می نماید كه: نتیجه این فعل و انفعالات شیمیایی است كه هر كدام از مواد مخلوط شده خواص اصلی خویش را از دست می دهند و به صورت یك جسم سوم در می آیند كه به هیچ یك از مواد فورمولی خود شبیه نیستند، مثلا اگر ما یك ترشی شیمیایی را گرفتیم و آن را با یك ماده دیگر مخلوط كردیم، بعضی از گازهای آن می پرد و تبدیل به یك ماده جدیدی (نمكی) می شود كه این ماده با آن صفات ترشی و یا مخلوط اختلاف دارد.

در سرآغاز مفردات علم طب، یعنی علمی كه از دارو و تركیبات شیمیایی داروئی و دستور دارو سازی، سخن می گوید موضوع مهمی را با پزشك و دارو ساز به میان می گذارد و آن موضوع «عدم توافق تركیبی بین مواد» می باشد.

این عدم توافق در میان گروهی از مواد شیمیایی به سه قسمت تقسیم می شود.

1 - مواد شیمیایی

2 - فیزیولوژی

3 - داروئی

علم مفردات طب خطر شیمیایی موادی را كه روی بیماران اثرات خطرناك و كشنده یا نامطلوبی دارد در كتابی جمع آوری نموده و مقرر



[ صفحه 102]



می دارد كه دارو سازان و دارو فروشان اگر احیانا در نسخه های پزشكان به چنین داروها و موادی برخورد كردند از دادن آن دارو اكیدا خودداری نمایند و پزشك را هم از خواب غفلت بیدار كنند تا دوباره مرتكب چنین اشتباهی نشود.

همین قاعده ناسازگاری مواد در میان مواد غذائی هم صدق می كند و مانند مواد شیمیایی خطرهای گوناگون و گاهی هم مرگ و میر به دنبال خواهد داشت امام رضا علیه السلام قسمت مهمی از این مواد غذایی را در رساله خود نام برده و نتیجه خطرناك آن را هم با نام و مشخصات كامل بیان فرموده اند.

امام علیه السلام در بیانات كوتاه خود گروهی از بیماریهائی كه علت آنها ناشناخته هستند را مولود تركیبات مسموم غذائی بیان كرده اند.

گرچه در كتابهای طبی پیرامون این گونه بیماریها سخنان مختلفی گفته اند و استدلالهای متفاوتی نموده اند ولی آنچه مسلم می باشد این است كه تركیبات ناسازگار غذائی جهازات هاضمه را دچار نقص و اختلال می كند و كسی از اطباء نیست كه اختلال و عفونت جهازات هاضمه را مهم نداند.

حتی علم طب امروز با این همه ترقیاتش هنوز به تحقیق نتوانسته است منشاء دسته ای از امراض مانند نقرس و برص را بشناسد اما ارتباط این امراض با دستگاه جهاز هاضمه انكار ناپذیر می باشد.



[ صفحه 103]



در پایان فصل امام علیه السلام یك سلسله سفارشهای باارزش بهداشتی به مأمون می كنند كه مسلما در طب و بهداشت اهمیت فراوانی را حائز می باشد.

امام علیه السلام به مأمون سفارش می كنند با زنان هنگام رگل نزدیكی نكند زیرا این مقاربت برای هر دو طرف زیان بسیار دارد و به همین جهت است كه در همه ی دینهای آسمانی این نزدیكی تحریم شده است.

امام علیه السلام از خوردن گوشت ناپخته پرهیز می دهند كه امروز با تحقیقات عمیق طبی مسلم شده كه این نوع گوشتها مخصوصا گوشت گاو حاوی چندین نوع كرم و انگل می باشد كه اگر خدای ناكرده، این كرمها (كه محصول گوشتهای نپخته اند) در بدن انسان به كبد و مغز راه یابند بزرگترین خطرها را ببار خواهند آورد. امام علیه السلام با لحن ترس آوری درباره دندانها سفارش می كنند و از آمیختن سردیها و گرمیها با هم در دهان، مأمون را برحذر می دارند روشن است كه این ناپرهیزیها در حق دندان چه خواهند كرد؟ و همچنین از افراط در خوردن شیرینی مأمون را پرهیز می دهند.

امام علیه السلام در این دستورهای مفید ضمن ابراز تهدید و تنبیه، مأمون و بلكه عموم مسلمانان جهان را به نظافت توصیه می كنند و چنین می فرمایند: جهازات تناسلی را همیشه پاك و تمیز نگهدارید و در میان دو جماع یك غسل را فاصله قرار دهید تا بدین ترتیب از زیان جماعهای



[ صفحه 104]



پشت سر هم به دور بمانید كه امتیازات این گونه تعالیم بهداشتی در طب و بهداشت بر هیچ كس پوشیده و پنهان نیست.